2 ژانویه 2024- آیا روال روزانه ی سوراخ کردن نوک انگشت برای نظارت بر سطح قند خون، بالاخره برای میلیون ها فرد مبتلا به دیابت به پایان می رسد؟

دیابت بیش از 537 میلیون بزرگسال را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. افراد مبتلا به دیابت باید چندین بار در روز سطح قند خون خود را آزمایش کنند، معمولاً با سوراخ کردن نوک انگشت خود با لانست. این می تواند برای بسیاری ناراحت کننده و دردناک باشد، که می تواند منجر به آزمایش کمتر و در نتیجه کنترل بدتر سطح قند خون شود.

در دهه ی گذشته شاهد افزایش مانیتورهای مداوم قند خون بوده ایم که در زیر پوست نصب می شوند و فقط هر چند هفته یکبار نیاز به تعویض دارند. یکی از پرفروش‌ترین محصولات FreeStyle Libre است که توسط شرکتAbbott Diabetes Care  در ایالات متحده ساخته شده است که سطح گلوکز را در مایع بینابینی بین سلول‌هایی که درست زیر پوست قرار دارند، اندازه‌گیری می‌کند.

بسیاری از شرکت‌ها در سراسر جهان با توسعه روش‌های غیرتهاجمی پایش گلوکز قصد دارند زندگی میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به دیابت را آسان‌تر کنند. با این حال، ابداع روش‌هایی که دقت و صحتی مشابه با نوارهای تست سنتی داشته باشند، کار سختی است. یکی از نمونه های برجسته، لنز تماسی گوگل بود که در سال 2018 کنار گذاشته شد، زیرا روش آن به اندازه کافی برای خواندن سطح گلوکز در اشک سازگار نبود.

شرکت‌هایی که می‌توانند چالش‌های اندازه‌گیری دقیق و مقرون به صرفه گلوکز را بدون سوزن برطرف کنند، سهمی از بازار رو به رشد مانیتورهای قند خون را به دست خواهند آورد. در این مقاله ما فهرست کوتاهی از برخی از هیجان‌انگیزترین نامزدهای موجود در بازار و در حال تولید را آورده ایم.

دستگاه D-Base

دستگاه D-Base، یک دستگاه اندازه گیری قند خون به اندازه ی یک جعبه کفش است که توسط شرکت آلمانی DiaMonTech ساخته شده است. این دستگاه با تابش لیزر مادون قرمز از طریق پوست انگشت سبب می شود گلوکز موجود در پوست نور را به گرما تبدیل کند، و دستگاه بر اساس میزان تولید گرما، سطح قند خون را اندازه گیری می کند. افزایش دما به حدی کم است که توسط کاربر قابل تشخیص نیست.

در سال 2019، D-Base در اتحادیه اروپا برای استفاده توسط متخصصان پزشکی در آزمایشات بالینی و مراکز دیابت تایید شد. در اوایل سال جاری، این شرکت 5 میلیون دلار بودجه جذب کرد - که مجموع جمع آوری بودجه برای این دستگاه را به 20 میلیون دلار رساند - تا به ورود D-Base به بازار ایالات متحده کمک کند. علاوه بر این، شرکتDiaMonTech  در حال کار بر روی نسخه‌های کوچک‌تر این فناوری، از جمله یک دستگاه دستی به نام D-Pocket و همچنین سنسور D کوچک است که می‌تواند در دستگاه‌های پوشیدنی استفاده شود.

ایمپلنت Eversense

ایمپلنت Eversense، که توسط شرکت آمریکایی Senseonics توسعه یافته و توسط Ascensia Diabetes Care توزیع شده است، یک ایمپلنت زیر جلدی است که به طور مداوم سطح گلوکز خون را کنترل می کند. اگرچه در ابتدا باید توسط پزشک زیر پوست نصب شود، اما می‌تواند تا سه ماه قبل از نیاز به تعویض دوام بیاورد.

ایمپلنت Eversense، با استفاده از پلیمری که در پاسخ به سطوح قند خون فلورسانس تولید می کند، گلوکز موجود در مایع بینابینی زیر پوست بازو را اندازه گیری می کند. سپس داده ها به فرستنده ای ارسال می شود که سطح گلوکز خون را در زمان واقعی نمایش می دهد.

این دستگاه در سال 2018 تأییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را دریافت کرد و این شرکت با شرکت Roche قراردادی برای توزیع این حسگر منعقد کرد. نسخه ی شش ماهه این ایمپلنت در سال 2017 در اروپا و در اوایل سال 2022 در ایالات متحده تایید شد. Senseonics همچنین روی ایمپلنتی کار می کند که می تواند تا یک سال دوام بیاورد.

دستگاه GlucoTrack

دستگاه GlucoTrack که توسط شرکتIntegrity Applications ، ساخته شده است- که اکنون به نام GlucoTrack, Inc. تغییر نام یافته است- می تواند سطح قند خون را از طریق ترکیبی از امواج اولتراسونیک، الکترومغناطیسی و حرارتی کنترل کند. برای ارائه ی خوانش ها، سنسور این دستگاه به گوش متصل می شود.

این دستگاه برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 کارایی دارد و در اروپا به بازار عرضه شده است. شرکت Integrity Applications اکنون قصد دارد در ایالات متحده گسترش یابد و در حال توسعه نسل دوم GlucoTrack است که از یک حسگر بی سیم گیره گوش، همراه با یک برنامه ی نرم افزاری تلفن هوشمند تشکیل شده است. نتایج مطالعه اولیه مانیتورGen 2 عملکرد و دقت خوبی را نشان داده است.

حسگر glucoWISE

حسگر glucoWISE، یک حسگر در دست توسعه است که می تواند سطح قند خون را فقط با قرار گرفتن روی پوست بین انگشت شست و سبابه اندازه گیری کند. سپس اندازه‌گیری‌های بی‌درنگ به طور مستقیم به یک برنامه گوشی هوشمند ارسال می‌شوند.

با استفاده از فرکانس خاصی از امواج رادیویی برای اندازه گیری سطح گلوکز خون، توسعه دهندگان این دستگاه بر این باورند که دستگاه آنها نسبت به سایر مانیتورهای بی سیم گلوکز، دقیق تر است.

شرکت بریتانیایی پشت این فناوری، MediWise، توسط متخصص مواد هوشمند و فوتونیک کانادایی Meta Materials در سال 2018 خریداری شد.Meta Materials  به توسعه glucoWISE ادامه داد و نسخه ی کوچکتر آن را در دو آزمایش انسانی آزمایش کرد. در اوایل سال جاری، این دستگاه حق ثبت اختراع ایالات متحده برای سیستم غیرتهاجمی سنجش گلوکز را دریافت کرد.

شرکت NovioSense

شرکتNovioSense  یک استارت‌آپ هلندی است که روی یک مانیتور قند خون کار می‌کند که زیر پلک پایین قرار می‌گیرد و از آنجا می‌تواند اندازه‌گیری‌های گلوکز را به صورت بی‌سیم مستقیماً به تلفن هوشمند ارسال کند. این مانیتوراز یک سیم پیچ فلزی منعطف به طول تنها دو سانتی متر با نانوحسگرهای داخل آن تشکیل شده است. به نوبه خود، سیم پیچ توسط یک لایه محافظ از هیدروژل نرم پوشیده شده است.

این سیم پیچ می تواند تغییرات دقیقه به دقیقه در سطح گلوکز موجود در مایع اشک را با استفاده از همان فناوری آنزیمی که آزمایش های نوار گلوکز معمولی بر اساس آن انجام می شود، اندازه گیری کند. بر اساس نتایج یک مطالعه بالینی که در سال 2020 منتشر شد، این دستگاه از نظر دقت با FreeStyle Libre قابل مقایسه است.

دستگاه سنجش قند خونOccuity Indigo

دستگاه Occuity Indigo به عنوان یک دستگاه متمرکز بر چشم، رویکرد «چشم ها دریچه ای به روح هستند» را اتخاذ کرده است. Occuity توسعه‌دهنده بریتانیایی به جای اندازه‌گیری مایع اشک، به داخل کره چشم - مشابه لنز تماسی Google- نگاه می‌کند، زیرا محیطی شفاف و پایدار است که سطح گلوکز آن با سطح گلوکز خون مرتبط است.

دستگاه Occuity Indigo، پرتو ضعیفی از نور را به کره چشم می فرستد و نوری را که به دستگاه باز می گردد، اندازه گیری می کند. این دستگاه می تواند سطح گلوکز را در چشم بر اساس شکست نور برگشتی استنباط کند.

این فناوری که هنوز در حال تحقیق و توسعه است، توسط Seedrs تامین مالی شد. Ocuity همچنین در حال توسعه دستگاه مشابهی است که می تواند افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت و سایر بیماری های سلامتی را در آینده بررسی کند.

بر چسب پوستی SugarBEAT

بر چسب پوستی SugarBEAT که توسط شرکت Biotech Nemaura Medical در انگلستان ساخته شده است، یک چسب پوستی قابل تعویض است که به یک فرستنده مناسب برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 و همچنین پیش دیابت متصل شده است. سطح گلوکز خون را به صورت غیر تهاجمی با عبور یک جریان الکتریکی کم قدرت در پوست اندازه گیری می کند که نمونه ای از مایع بینابینی را که درست در زیر پوست یافت می شود، بیرون می کشد.

این فرستنده که قابل شارژ است، خوانش ها را هر پنج دقیقه یک بار با استفاده از بلوتوث به گوشی کاربر ارسال می کند و می توان با استفاده از یک برنامه ی نرم افزاری روی گوشی هوشمند، خوانش ها را کنترل کرد.

دستگاه هوشمند شرکت Nemaura در حال حاضر دارای تاییدیه بازاریابی در اتحادیه اروپا است و این شرکت یک تاییدیه پیش از بازار را به FDA ایالات متحده ارائه کرده است که در حال حاضر در حال بررسی است.

منبع:

https://www.labiotech.eu/best-biotech/blood-sugar-monitor-diabetes/